Publisert

Søndag 07.06.26

Tricolorkatten Ninja ligger og koser seg foran et vindu

Mykt teppe, trygt rom, god utsikt. Det er ikke det verste en pus kan ha. Ninja  vet å sette pris på det.

Ninja

På fredag fikk jeg endelig tid til å dra på et aldri så lite besøk til det som viste seg å være en helt nydelig liten frøken. Da jeg kom inn på rommet hennes, som også er hjemmekontoret til fosterfar, tittet Ninja ut fra hulen hun har lagt sin elsk på. Den er del av et klatre / klorestativ hun har fått arve av en annen katt, og det virker hun fornøyd med. Det ligger en videosnutt av rommet i kommentarene.
 
Hun virket i det hele tatt veldig godt fornøyd, hvilket var en lettelse. Ninja har nemlig brukt god tid på å ville gjøre noe særlig annet enn å ligge i hulen, spise, gå på do og få litt kos. Men de siste dagene har det løsnet. Hun har hatt lyst til å bli med på lek, hun har sittet på fanget til fostermor i TV-stua ved siden av og hun har hatt et par nattlige inspeksjonsrunder i resten av huset.
 
Det er ikke så rart at hun har tatt seg god tid. Vi vet lite om hvordan hun har hatt det tidligere, men tror kanskje oppførselen hennes i starten hos oss kan være preget av at hun frykter at hun kan miste det hun nå har fått hvis hun forlater det. Hun har slett ikke vært redd for verken fostermor eller -far, men har altså vært nokså passiv.
 
Nå som hun virker å ha «våknet» litt, gleder vi oss veldig til å bli ordentlig kjent med henne. Katter har jo like ulike personligheter som det vi mennesker har, og det skal bli spennende å se hvem Ninja er. Foreløpig stalltips er at hun i alle fall er sosial. Hun var absolutt imøtekommende overfor den ukjente skribentdama som besøkte henne, og både smilte og ville ha kos.
Katten Ninja ser spørrende på fotografen i sin langstrakte hvilestilling
Hæh!? Tar du bilde av oss midt i avslappinga?
Katgten Ninja ligger inne i en hule og kikker nysgjerrig ut
Dette nysgjerrige fjeset møtte meg da jeg kom på besøk forleden dag.
Bilde-collage av katten Ninja i ulike posisjoner mot vindusutsikten sin
Utsiktsplassen har mange posisjoner og vinkler som må passes godt på.
Ktten Ninja spiser fra matskålen sin
Det er viktig å ta til seg næring.
Katten Ninja strekker seg så lang hun er på fanget til fostermoren
Slett ikke verst å slange seg på fanget til fostermor.
Katten Ninja ser spørrende på fotografen i sin langstrakte hvilestilling
Hæh!? Tar du bilde av oss midt i avslappinga?
Ktten Ninja sitter inne i en lukket kattedo
Det er ikke alle katter som er modige nok til å gå inn i en do med dør, men det er Ninja!

Dansk dyrevelferdsminister

Danskene har omsider fått sin nye regjering, og den inkluderer intet mindre enn en «Minister for natur og dyrevelfærd»! Ministeren heter Christian Rabjerg Madsen, og han har ikke ansvar for miljø i tillegg. Det er det en egen minister for. Hvilken flott prioritering!
 
Skal tro når vi skal få det samme i Norge? Vi tviler vel på at det kommer med det første, men håper danskene kan inspirere. Enn så lenge gratulerer vi våre søstre og brødre i sør så mye, og ønsker ministeren lykke til.
God søndagskveld til hver og en i sær.
 
PS. Vi har fremdeles ikke fått noe respons på etterlysningene etter eiere til Krempus og Rødpus, som vi skrev om forrige søndag, dessverre.
Publisert

Søndag 31.05.26

Katten Krempus som har fått barbering over alt

Krempus  installert i hundeburhybel hos Houdini ❤️

Dagens lesning er om tre nye katter og en veldig hyggelig donasjon. Vi starter så klart med det aller viktigste, hvilket alltid vil være kattene.

Krempus

Dere ble såvidt presentert for ham forrige uke, da han var helt nyankommet. Da han var hos vet’en på tirsdag, viste det seg at den tovete pelsen var full av flått. De plukket av ham 30-40 stk, og fostermor kunne også rydde 8 flått ut av hundeburet han hadde bodd i.
 
Pus måtte helbarberes for å bli kvitt alle tovene, og når alt dette var gjort åpenbarte det seg en ordentlig søt liten fyr. Tennene hans tilsier at han er et eller annet sted mellom en del måneder gammel og et par år. Vet’en ga ham fødselsdatoen 1. mai i fjor.
 
Et par dager etter besøket på klinikken, flyttet Krempus ut fra beredskapshjemmet og inn til fosterhjemmet til Houdini. Der får han starte i samme store 2-roms hundeburshybel som Houdini bodde i da han var ny. Så håper vi på at gutta kan bli venner hvis vi ikke finner noen som eier Krempusen. Vi legger ut etterlysning på Nesoddkatten – savnet og funnet ila et par dager.
4 bilder av mange flått på katten Krempus
Det var mye flått og småsår på Krempus. (Og det samme på Rødpus)
Katten Krempus der det synes at mye pels er revet av
Katten Krempus inne i bur
Den nye lille løven på nytt sted.
Katten Hpudini sitter på gulvet og ser fosterfar ha hodet inne i buret til Krempus
Hvem er det du snakker med inni der, fosterfar? Houdini er spent på svaret.
Helbarberte Krempus spiser fra matskålen sin
Veldig godt å få servert mat!

Ninja

På torsdag ankom en nydelig tricolor-frøken ved navn Ninja, som har vært så uheldig å miste matmoren sin. Vi var veldig takknemlige da et tidligere fosterhjem igjen meldte seg til tjeneste omtrent akkurat samtidig som vi ble spurt om vi hadde mulighet til å hjelpe Ninja i den triste situasjonen hun var i.
 
Ninja har startet sitt nye liv på hjemmekontoret til fosterfar, og ser heldigvis ut til å ta det hele med fatning. Planen er at hun skal legges ut for adopsjon så snart hun har fått «lande ordentlig» og vi har blitt kjent med henne.
Trikolorkatten Ninja ligger med hodet ut av hulen i klatrestativet sitt
Ninja ❤️ syns det var et fin hule på stativet som sto klart til henne.
Her har katten Ninja slått seg til ro i hulen i stativet
Ninja har allerede blitt glad i stativet sitt, med den fine hulen.
Ninja på rygg i hulen sin
Det går like fint å ligge opp/ned!
Ninja på toppen av stativet stirrer fokusert ut gjennom vinduet
Det er fugler der ute!
Ninja klatrer nedover stativet
Jeg må ned og se nærmere.

Rødpus

Natt til fredag gikk Rødpus i fella. Han hadde øvd en stund før det, i den forstand at han hadde blitt vant til å gå inn i uaktivert felle for å spise. Heldigvis fikk han komme til vet’en allerede fredag morgen.
 
Også Rødpus hadde enorme mengder med flått og en god del sår her og der. Tredeputene hans (altså under potene) var såre og sprukne og pelsen hans var skitten og stiv / sprø. Han har en del tannstein og trenger å trekke en tann. Vi tok blodprøver av ham i og med at han virket så veldig sliten, men disse var heldigvis fine. Vi tror han kan være 5-6 år gammel.
 
Rødpus har allerede ligget ute på savnet og funnet en god stund, uten at noen har respondert på annonsen hans hittil. Riktignok er ikke bildet det beste, men det burde være gjenkjennelig for en ev eier – for han må i alle fall ha hatt en eier en gang. Han vil nemlig veldig gjerne ha kos – selv om han ble litt forfjamset og bet fostermor i hånda i dag.
 
Om et par dager legger vi ut en ny etterlysning etter eier på savnet og funnet også for Rødpus.
Rød katt - Rødpus - ligger i ro i et bur
Rødpus ❤️ ville gjerne ta en ettermiddagslur rett i nærheten av skribenten, som kom innom på besøk.
Rødpus i transportbur
Rødpus ❤️ lurer på hva som nå kommer til å skje.
Rødpus ved vannskåla si inne i bur
Takk for at du fylte opp vannet mitt!
Rødpus ligger på gulvet i sitt nye rom
Her har Rødpusen akkurat kommet fram til eget rom etter å ha hatt en dags rekonvalesens i et annet fosterhjem.

Veldig godt med mat, mente Rødpus ❤️

Rødpus var skikkelig tørst også.

1500 blanke allergikroner

Som vi skrev forrige uke, ville veterinær Inger-Elisabeth Abelsen donere alle billettinntektene fra forelesningen hun holdt om allergi hos hunder og katter. Arrangementet ble holdt på Tangen dyrebutikk på onsdag, og pålitelige kilder sier at det var både lærerikt og interessant. Tusen takk for donasjonen, Inger-Elisabeth!
 
❤️
 
God søndagskveld til hver og en i sær.
Publisert

Mandag 25.05.26

Katten TomTom ligger flat på bunnen av transportbur

Det var en nokså flat og liten TomTom  som gløttet ut av buret da han var ferdig hos vet’en.

Vi har litt av hvert i dag. Bitt, fangst, allergi, fyrverkeri og heldigvis også bare helt vanlig kjempepen og kos. Det siste er det Simone, Houdini og Kokos & Koksi som står for, hhv i et par av bildene og noen av videosnuttene.

Totus & TomTom

Disse finingene, som begge holder til i Skribenthuset, var hos vet’en på tirsdag. Totus skulle bare ta blodprøve for å sjekke om hun har riktig dose Apelka mot det litt forhøyede stoffskiftet sitt. Det hadde hun, så alt er fint med henne. Dermed fortsetter vi med Apelka «business as usual» som betyr 1.25 mg morgen og kveld i denne frøknas tilfelle.
 
TomTom stakkars, hadde blitt bitt – igjen. Tror det er tredje gangen «den assosierte» katten vår har bitt ham i rompa. Vet’en kunne konstatere at det var ganske store sårlommer og at blodprøven fortalte om tegn til betennelse, noe økt protein og mild anemi. Trolig skyldes dette bittet.
 
TomTom har dermed hatt husarrest siden, med antibiotika, smertestillende og daglig rens av såret, etterfulgt av honningsalve. Og – så klart – godis som premie etter hver rens. Såpass må det være for vår tålmodige gutt. Vi bestemte oss for å la ham prøve å slippe lampeskjerm, hvilket heldigvis også har gått bra. I morgen er siste dag med medisin.
Katten TomTom sitter på en benk ved vinduet
Vel hjemme igjen tar TomTom situasjonen med imponerende fatning.
Katten TomTom sitter på en benk og vasker pelsen sin
Det er vel bare å holde seg i orden …
Katten TomTom har lagt seg på benken for å hvile
… og hvile. Lurt!

Burma

Et bitt kommer sjelden alene, virker det som. I går så vi nemlig tannavtrykk på rompa til Burma også… Forrige gang var i november i fjor, da skribenten var bortreist nesten hele måneden. Da gikk det seg fint til med sårstell, lampeskjerm og husarrest. Vi starter med å prøve det nå også, men trekker fra lampeskjermen og legger til smertestillende. Er det ikke nok, blir det en tur til vet’en på ham også.
 
Bildet viser bittmerket i katten Burmas rompe
Her, bittmerkene til Burma ❤️

Krempus

Den skal nok få et ordentlig navn etter hvert, men foreløpig får Krempus duge, eller Den tohalede katten, som vi har kalt den siden vi ble varslet om den. Den flotte pusen har nemlig en lang pelstove som har løsnet, og som ser ut som en ekstra hale.
 
På tross av den flokete og vonde pelsen kan vi ikke skjønne annet enn at noen må savne denne fine pusen. Den virker i alle fall å ha vært vant til folk en gang. Vi tok den i felle på lørdag, og foreløpig har den fått midlertidig asyl i et fosterhjem som også har akuttberedskap. I morgen skal den få komme seg til vet’en for å få helsesjekk og pelsstell. Da vet vi litt mer om den, og vil begynne å søke etter eier.
Innfanget katt ligger i transportbur
Krempusen ❤️ tar den nye situasjonen med fatning, og håper nok å få hjelp med pelsen, som ikke ser på langt nær så ille ut her, som den er i virkeligheten. I morgen skjer det.

Svartepus og Rødpus

Vi ble også bedt om hjelp med en svart katt på Fagerstrand nylig. Den kunne så absolutt se ut som om den trengte hjelp. Da den ble tatt inn, viste det seg heldigvis at den var chip’et – og videre at pus var gammel, men har et hjem der den blir godt ivaretatt, bl a med regelmessig oppfølging av veterinær. Sånt varmer.
 
I går kveld var planen å ta inn en rødpus, men så viste det seg dessverre at fella vår hadde blitt utsatt for fukt, og dermed ikke virket. Nå er ny felle på plass, så får vi håpe på bedre lykke i kveld.

Krempusen  skvatt da lemmen falt ned, men roet seg raskt da det ble lagt et teppe over fella.❤️

Allergiforedrag

Det er ikke helt uvanlig at mennesker har ulike allergier, og dessverre gjelder det samme for dyr. Det kan være fryktelig slitsomt for både katt og eier.
 
Nå på onsdag, 27 mai kl 17-20 på Tangen Dyrebutikk, skal det være et arrangement om allergi hos både katter og hunder. Det er i regi av dyrebutikken og Eukanuba Norge, som kan skilte med veterinær Inger-Elisabeth Abelsen som foredragsholder. Hun har mange års erfaring fra smådyrpraksis med særlig interesse for allergi, dermatologi og dyrevelferd, og jobber nå i Nextmune, et firma som spesialiserer seg nettopp på allergi.
 
Det koster 100 kr å delta – og vi er både rørt og takknemlige for at samtlige hundrelapper skal gå uavkortet til oss og vårt arbeid. Tusen, tusen takk! ❤️
 
Skribenten er dessverre på jobb onsdag kveld, men oppfordrer alle som kan til å møte opp. Det blir helt sikkert både interessant og veldig lærerikt.
 
Her er link til arrangementet:

Fyrverkeriseier

Mange organisasjoner har jobbet i mange år for å få på plass et forbud mot privat oppskytning av fyrverkeri. Endelig lyktes det! I alle fall delvis. Det har riktig nok ikke blitt vedtatt noe nasjonalt forbud, men et flertall på Stortinget har nå vedtatt at kommunene skal få anledning til å forby privat oppskytning. Da er det opp til oss, og alle andre lokale organisasjoner og privatpersoner, å jobbe for at våre kommuner gjør nettopp det.
 
I Nesoddkatten har vi startet fintenkingen på hva som kan være en god strategi her hos oss, og kommer tilbake til dette når vi har landet en idé eller flere. Enn så lenge deler vi noen lenker til glade forkjempere for en viktig sak:
 
Puh. Det var visst det grøvste. Da gjenstår bare å ønske alle en god 2. pinsedagskveld!
Katten Simone ligger på hylle blant sommerblomster
Simone ❤️ er så vakker mellom blomstene på rekka si at hun må få bli med i dag også, syns vi.

Dagens Houdini  For et år siden var han livredd folk. Hvem skulle trodd? Sånn går det når en hjemløs stakkar de fleste bare syns er irriterende, får et hjem med gode folk. Han blir verdens fineste og høyt elskede bestevenn og familiemedlem.❤️

 

Katten Kokos troner på den nye gangbroen mellom kattegård og skribenthuset
Kokos ❤️ og gjengen har fått bro! Gjett hvem som er helt klar for å bli dronninga av den!?

Det var superstas å kunne åpne den nye broa! Beklager den litt intense skribentkjatringa…. Ble litt i overkant ivrig 😅

De elsker den nye broa! ❤️

Publisert

Søndag 17.05.26

Kattekroken er pyntet med flagg i anledning nasjonaldagen

Gratulerer med dagen fra alle Nesoddkatter!

Hurra for 17. mai! 🇳🇴
Gratulerer med dagen, alle folk og dyr! ❤️
Katt i kattegård studerer flagget i nettingen
- Hva er det for slags pinne du har putta inn i nettingen vår, egentlig?
Katt i kattegård
- Det er flagg, Koksi! Vi har pynta til ære for 17. mai!
To katter i kattegård studerer flagget
- Åja. Da kan vi bare slappe av da? - Jepp, det kan dere.
Publisert

Søndag 10.05.26

Katt ligger og koser seg på terrassen.

Staselige Houdini ❤️ får innlede dagens lille bildedryss av katter som er akkurat der de skal være.

Jeg fikk en telefon for et par dager siden, som høynet pulsen bittelitt sånn med en gang. Stemmen i den andre enden sa de hadde funnet en katt som var registrert på oss. Oida! Har vi hatt en katt på rømmen som jeg ikke visste om?!

Hvor bor pus?

Riktignok har vi mange katter, og fosterhjemmene våre er heldigvis både oppegående og selvgående. Det er bare «de store» avgjørelsene de ikke tar på egen hånd, og de har ingen rapporteringsplikt med mindre det skjer noe uvanlig. Men at en katt stikker av er i aller høyeste grad uvanlig – og jeg hadde ikke hørt noen verdens ting om noe sånt fra noe fosterhjem.
 
Det viste seg at en dame hadde bedt om hjelp til å få scannet en kosete katt som stadig vekk kom innom. Videre viste det seg at vår nyscannede katt er hjemmehørende i nr 9, omtrent to minutters gange fra nr 5, der damen bodde. Alt vel der, altså…
 
Mange katter er glade i å gå tur, og har gjerne sine faste ruter og stopp. Det er helt topp at folk både ser dem og gjerne vil vite hvor de hører hjemme! Når det gjelder det siste foreslår vi imidlertid at man starter med å bare spørre litt rundt i nabolaget. Det enkleste funker jo ofte fint.

Hvor er pus? / Hvor bor pus?

«Nesoddkatten – savnet og funnet» er vår gruppe for akkurat det navnet indikerer. Veldig mange katter har blitt gjenforent med eier takket være den gruppa, og – som i historien vi innledet med – en del av dem som har blitt «funnet» har slett ikke vært savnet. De er bare glade i å gå tur.
 
Når pus faktisk er på avveie er det ordentlig vondt for dem som savner. Da er det viktig å få så god hjelp som mulig. Det er grunnen til at vi forsøker å håndheve gruppereglene så godt vi kan på gruppa vår. Det er ikke nødvendigvis sånn at det er bedre jo mer aktivitet det er på en gruppe. En savnet og funnet gruppe er mest effektiv hvis de viktige innleggene ikke drukner i relativt sett uviktige innlegg, og at kommentarfeltene utelukkende består av relevant info, som ikke allerede står der fra før.
 
I gruppa vår er vi ganske godt vant når det gjelder innleggenes relevans. Kommentarfeltene derimot, er litt mer variable. Det har en tendens til å bli mye gjentakelser, synsing, og av og til refs og belæring. Det trengs ikke! Det eneste som trengs er konkrete tips som kan føre til at sakene blir løst.
 
Vi har dessverre ikke tid til å følge med absolutt hele tiden, så det hender vi må ta noen skippertak på modereringen. Vi tok et tak forholdsvis nylig, der mange kommentarer ble slettet, og enkelte medlemmer utestengt fra gruppa. (Ingen som ble utestengt bor på Nesodden, så vidt vi kunne se, og vil således aldri ha behov for å etterlyse en katt på gruppa.)
 
Når pus endelig kommer til rette igjen, er det like gledelig for familien som det er sørgelig når den forsvinner. Men ikke bare pusens egne folk blir glade, alle på gruppa som ser jubel-oppdateringene blir glade. Et ikke ubetydelig «frynsegode» av gladmeldingene er jo at de gir fornyet håp til dem som fremdeles savner sine. Og med det er vi framme ved dagens innstendigste ønske: Måtte alle bortkomne katter over alt komme til rette igjen veldig snart!
 
God søndagskveld.
Katt koser seg på balkongen
Josefine ❤️ har begynt å øve seg på å ha på sele, der hun slanger seg på egen balkong.
Katten Nimh på toppen av et klorestativ
Eks Nesoddkatt Nimh ❤️ er veldig godt fornøyd med både stativet sitt og alt det andre som hører med i hjemmet hans, inkludert hun som startet som fostermoren hans, men slett ikke ville gi ham fra seg.
KattenMelvin ligger på terrassen
Melvin ❤️ slanger seg gjerne både foran og oppi solstolene på terrassen.
Fire katter som har klumpet seg sammen oppe på hverandre
Her er flere i gjengen til Melvin, nå også som levende kattetårn. Dere som følger oss kjenner nok igjen Mattis ❤️ Una ❤️ Gråpus ❤️ og Wasabi ❤️
Se så fornøyd Houdini er! Hvem skulle trodd det for bare noen måneder siden….
Bilde-collage av katten Houdini som leker med en fjørstang
- Det er jo gøy å leke! Det hadde jeg ikke tid eller mulighet til før jeg fikk et hjem!
Publisert

Onsdag 06.05.26

Fire katter som ligger og koser seg på en plen.

Denne lille gjengen er bare noen av våre mange katter som er supertakknemlige for å ha et hjem der de er elsket og blir ivaretatt på beste vis. Det har de nemlig ikke alltid hatt.

Nyheten er ikke helt ny lenger, men ikke desto mindre: EU vedtok nylig obligatorisk ID merking av både hunder og katter, og som følge av EØS avtalen må også Norge implementere dette. Dessverre kommer loven, som ikke vil tre i kraft før tidligst i 2028, med en vond bismak: Loven skal ikke gjelde for gårdskatter.

Bare en gårdskatt?

Formålet med loven er å bidra til bedre dyrevelferd ved å regulere oppdrett, enten kattungene skal selges eller gis bort. Unntatt altså for gårdskatter.
 
«Om bondekatten får unger som blir på gården, behøver småpusene ikke merkes. Pusepatruljen på bygda kan altså fortsette sitt arbeid som skadedyrbekjempere, i en slags paramilitær styrke på utsiden av alle registre.»
VG, 30.04.26, i en artikkel som dessverre på ingen måte problematiserer unntaket. https://www.vg.no/…/eu-og-id-merking-av-katt-naa-blir…
 
I praksis betyr dette at det ikke blir snev av bedring for de mest utsatte kattene, de som har aller høyest risiko for å havne i det store antallet av hjemløse. (Det anslås at det er 50-100.000 hjemløse katter i Norge.) Disse kattene, som svært få mennesker ser – fordi de ikke vil se, fordi det er altfor ubehagelig å ta innover seg hvilke enorme lidelser mange av disse kattene gjennomgår.
 
Men vi ser dem, i alle fall en del av dem. Vi, i denne sammenhengen, er Nesoddkatten og de mange andre små og store dyrebeskyttelsene rundt om i landet som jobber fletta av oss 24/7 – gratis – for å prøve å begrense skadene etter det elendige katteholdet til folk som ikke kunne brydd seg mindre om hva som skjer med kattene deres.
 
Hvis noen fornemmer at skribenten ikke er helt i godlune i skrivende stund, er det riktig oppfattet. Jeg er ordentlig forbanna, faktisk. Hvorfor er «gårdskatter» mindre verdt enn katter som bor i hus eller leiligheter? Hvorfor skal bønder slippe unna med dårligere dyrevelferd for kattene sine enn bakere, lærere, ingeniører, butikkmedarbeidere og alle andre yrkesgrupper? Kommer et småbruk til å telle som en gård? Hva med et hus med litt stor grønnsakshage og noen høner?
 
Jeg kan ikke fatte og begripe at det skal være så vanskelig å vedta en lov som I PRAKSIS pålegger folk å ta vare på kattene sine. Lov om dyrevelferd holder ikke, det ser jo vi som jobber med dette år ut og år inn. Hvis SAMTLIGE katter hadde påbud om chipmerking, ville eiere som unnlot å gjøre det ikke ha noe de skulle sagt om katten deres ble tatt inn av en organisasjon som så at den trengte hjelp. Det ville gjort jobben vår svært mye mindre vanskelig.
 
Det finnes likevel et håp. Når loven innføres i Norge har vi ikke anledning til å være «mildere» i vår tolkning av den. Vi har imidlertid lov til å være strengere. Jeg håper inderlig at alle de store og små aktørene på området – Mattilsynet, Veterinærforeningen, Noah, Dyrebeskyttelsen Norge, vi og alle de andre – holder ut og klarer å lobbe fram en bedre nasjonal lov.
 
Det har pus fortjent, uansett hvor den hører til. Virkelig.
 
Del gjerne! Og ha en god onsdagskveld.
Publisert

Søndag 26.04.26

Katten Gjespus

Hvil i fred og frihet, kjære Gjespus ❤️

Tung uke

Dette har vært en usedvanlig tung uke.
 
Vi måtte hjelpe kjæreste Gjespus, som har vært hos oss i 8 år, ut av livet på tirsdag. Fredag kveld måtte vi gjøre det samme for den stakkars pusen vi tok inn bare timer før.

Gjespus

Gjespus var på årlig helsesjekk og vaksine i begynnelsen av april. Han var en ordentlig snill gutt, men ganske sky overfor folk han ikke kjente. Derfor var det skummelt å være hos veterinæren. Og derfor var veterinæren ekstra forsiktig da hun undersøkte. Hun fikk lytte og kjenne på ham. Hun fikk også åpne munnen hans så vidt det var. Det var nok til å se at han i alle fall trengte tannrens. Da bestemte vi oss for å vente med blodprøven til han skulle tilbake for tennene, og dermed være sedert.
 
På vei tilbake til veterinæren på tirsdag var Gjespus helt rolig. Etter å ha levert ham, kjørte jeg av gårde for å gjøre noen ærend mens jeg ventet. Telefonen ringte etter bare en snau time. Veterinæren hadde verst tenkelig beskjed. Gjespus hadde en stor tumor innerst i munnen. Det væsket fra tennene. Det beste vi kunne gjøre for ham, var å la ham få slippe å våkne igjen. 💔
Det er vondt for oss alle når vi må la en pus forlate oss, og aller verst er det selvsagt for den eller de nærmeste. Gjespus’ fostermor er aldeles knust over å ha mistet ham, og i sjokk. Hun ante ikke at det sto så ille til i munnen. Og jeg fikk heller ikke tak i henne før vi måtte sette den endelige sprøyta. Det ville vært hjerterått mot en sedert Gjespus å vekke ham opp igjen, og dermed utsette ham for mer frykt og smerte.
 
Men det er også hjerterått å miste sin beste venn i livet på så brutalt vis, og vi føler så inderlig med fostermor.
 
Da vi fikk vite om Gjespus første gang, var det en annen familie som hadde fanget inn den sky, umerkede og ukastrerte katten. Vi ga ham «full pakke» og tannstellet han trengte da, og lot ham bli i fosterhjem hos dem som hadde tatt ham inn. Så stakk han av, og ble borte veldig lenge. Vi hadde vel egentlig gitt opp å se ham igjen. Men så viste det seg, etter flere måneder, at han hadde gått tilbake til der han hadde hengt rundt tidligere – altså hos sin nåværende fostermor. Hun var mennesket hans. Det var med henne Gjespus ønsket å være, og da ble det selvsagt sånn.
 
Hvil i fred og frihet, kjære Gjespus ❤️
Katten Gjespus sover på sofaen
Gjespus elsket fostermoren sin.

Ukjent venn

Det er relativt stor aktivitet på Nesoddkatten – savnet og funnet. Mange av postene handler om katter som folk lurer på hvor hører hjemme. Det blir ofte oppklart ganske raskt og alt er vel. Av og til er det ingen som melder seg. Hvis den aktuelle katten virker å trenge hjelp, hjelper vi den hvis vi har kapasitet. Hvis vi ikke har kapasitet, prøver vi å finne noen som har.
 
Katten det ble postet om på fredag, var både veldig tynn, skitten og med store pelstover innerst mot huden. Vi fant heldigvis et fosterhjem som kunne ta den i mot om ettermiddagen, og planla å ta den med til fastvet’en vår dagen etter. Men den drakk enormt mye vann, og hadde ikke vært der veldig lenge før urinen bare begynte å renne ut av den. Det var åpenbart at dette ikke kunne vente. Den måtte til NMBU omgående.
 
På NMBU anslo de, på bakgrunn av tennene, at pusen var gammel, kanskje 15 år +/-. Den hadde nyresvikt, feber, høy puls og pustet tungt og sakte. Det syns ikke egentlig på bildene, men pelstovene innerst mot huden var som et sammenhengde panser. Pus var også skitten og gjorde ingen tegn til å ville vaske seg. Igjen var det beste vi kunne gjøre for den gamle pusen å la den få avslutte livet. 💔
 
Vi avliver aldri en katt uten å ha gitt den et navn. Så også denne. Når vi likevel refererer til den som «ukjent venn» her, er det av hensyn til en eventuell eier som måtte se det. Pusen var nemlig veldig snill og kjærlig, så den må ha hatt et godt hjem en gang. Og om den hadde det nå også, vet man jo aldri hva det skyldes at en katt ikke er godt ivaretatt, før man får førstehåndskjennskap til situasjonen.
 
Vi er i alle fall takknemlige for at vi hadde mulighet til å hjelpe. Den overdrevne drikkingen og tissingen startet ikke før etter at den kom i fosterhjemmet vårt. Vi håper inderlig nyresvikten var så akutt som det virket, og at den ikke hadde hatt det vondt lenge.
 
Hvis en ev eier ser dette, er du velkommen til å ta kontakt. Vi har gitt pusen din en grav det ikke er vanskelig å komme til.
Hvil i fred og frihet, kjære ukjente venn ❤️
Neste uke håper vi at vi har langt mindre sørgelige ting å skrive om. God søndagskveld.
Katt ligger på gulvet
Hvil i fred og frihet, kjære Ukjente venn ❤️💔❤️
Katt står på gulvet og blir kost med
Da pusen fikk komme inn til damen som meldte fra om han var han bare takknemlig og fornøyd med det.
Katt ligger på gulvet helt utslått hos veterinær
Kort etter at kom til fosterhjemmet vi fant til han sviktet nyrefunksjonen hans, og han måtte få komme seg til NMBU.
Publisert

Søndag 19.04.26

Dagen startet med frokost på terrassen for Totus ❤️ og Burma ❤️ De liker det best sånn. Frøkna spiser veldig fort, men venter høflig på at Burma skal bli forsynt før hun spiser opp etter ham også. D

Vi trenger flere fosterhjem!

Verken vi eller andre har mulighet til å hjelpe katter som trenger det hvis vi ikke har noe sted å huse dem. Det å skaffe nok fosterhjem og nok penger har vært våre aller største utfordringer siden vi startet virksomheten i september 2015. Sånn situasjonen er nå, har vi ingen ledig kapasitet.
 
I de 2 største fosterhjemmene våre; Sølvistan og Skribenthuset, bor det egentlig flere enn det er plass til allerede. Vi huser hhv 11 katter og 11 + ofte en til (det er komplisert). Det går på et vis likevel, fordi vi har blitt vant til det, selv om det virker ganske slitsomt på de fleste som får førstehåndskjennskap til hvordan dagliglivet vårt er. Av og til er det ganske slitsomt også, om vi skal være helt ærlige…
 
I Busteknøttkolonien bor det også 11, faktisk, hvilket selvsagt er langt færre enn det opprinnelig var. Idéen der er at de nåværende, som alle er kastrerte og godt ivaretatte katter som lever ute, skal få fortsette å bo der så lenge de lever, men ikke få selskap av flere.
 
I resten av fosterhjemmene våre bor det fra en til tre eller fire. Ingen av disse hjemmene er kandidater for å utvide til «storhusholdninger». Derfor trenger vi flere!
 
Stikkord for hva som kjennetegner et godt fosterhjem er at beboerne i dem er folk med store hjerter for katter, og som har og tid og plass nok. Hva som er nok tid og plass, kommer an på katten. Her er mer info om flere typer av midlertidige hjem:
 
Send oss gjerne en mail til post@nesoddkatten.no dersom du har flere spørsmål eller tror du kunne tenke deg å være fosterhjem. Skriv litt om deg selv og de du ev bor med og om du har tidligere erfaring med katter eller andre dyr.

Det nærmer seg ferdig kattebro!

Kattegårdssnekkeren vår har jobbet jevnt og trutt med den nye broa mellom kattegårdene ved Skribenthuset. Den har krevd noen ganske finurlige tilpasninger, både pga høydeforskjell på gårdene og at broa måtte gå inn på skrå i begge to, men det har blitt løst veldig bra. Vi er også glade for mye gjenbruk av materialer, så kostnadene har blitt mindre enn vi regnet med.
 
Det som gjenstår er å lage en slags vindeltrapp i begge ender og å montere en katteluke i en dør som enda ikke fins. Nå står det også litt på ledig tid, men vi håper broa er helt ferdig veldig snart og gleder oss veldig til å la kattene få innta den!
Nesten ferdig bro! Den venstre delen øverst, midten i midten og den høyre delen nederst. Lukene er for at det skal være mulig å få ut snø om vinteren. Eller annet rusk og rask som måtte bli liggende igjen der.

Grasrotandelen

Denne fine ordningen fra Norsk Tipping betyr så mye for så mange, også for oss. Ikke desto mindre er det litt skuffende at antall Grasrotgivere har stått på stedet hvil i snart et år. Vi har tidligere hatt en økning på fra 30 – 70 givere årlig, trolig fordi stadig flere blir obs på ordningen. Det er nemlig fremdeles bare litt over halvparten av dem som spiller noe i regi av Norsk Tipping som har valgt seg en Grasrotmottaker.
 
Alle kaver jo for sitt, og trenger penger. Derfor syns vi det er ukollegialt å oppfordre folk som allerede har valgt seg en organisasjon om å bytte til oss. Vi har aldri gjort det, og kommer heller ikke til å gjøre det. Men vi tillater oss å minne om at dersom du ønsker å bidra til at de hjelpetrengende kattene i ditt eget lokalmiljø får hjelp, så må du faktisk støtte din lokale organisasjon, og ikke en som holder til på en helt annen kant av landet.
 
Hvis du er en av de mange som ikke har valgt deg en Grasrotmottaker, og kunne tenke deg å velge oss – les under den grønne og svarte borden her!
Dagens bilder og videosnutter er av noen av kattene som bor i Skribenthuset og hvordan de håndterer en skikkelig regnværsdag. Stikkordet er mye hvile.
 
God søndagskveld!
Den sorte katten Ember i en hule
Ember ❤️ har tilbragt store deler av dagen i en hule i et fat i en hylle oppå skrivebordet.
Katten Koksi som ligger i en kurv med hodet dinglende på utsiden
Dette ser jo alt annet enn behagelig ut, men det kan ikke ha vært så ille siden Koksi ❤️ lå sånn ganske lenge i en av sengene som er fastmontert oppå restaurantburet som står på bordet som dekker do-avdelingen under der igjen.
Katten Kokos ligger i en lenestol
Søsteren Kokos ❤️ slanget seg i lenestolen.
Bildecollage av søsknene Koksi og Kokos
Så klart spratt de opp begge to, da skribenten kom inn i avdelingen deres. Koksi og Kokos er veldig glade i hverandre og står og går ofte helt klistret inntil hverandre. Men å ta bilde av det er ikke så lett…
Bildecollage av katten Petra
Petra ❤️
Sort katt ligger sammenkrøllet og sover i en seng
PuseBlack ❤️ gadd ikke egentlig å stå opp i dag. Unntatt for å spise frokost, da. Så vidt.
Katt ligger henslengt på en hylle
LilleVill ❤️ slanger seg på kattehylla på Norges best dekorerte vaskerom.
Katten TomTom sitter på en stol og ser ut som han vurderer noe
TomTom ❤️ lurer på hvilken sovestilling han skal prøve seg på nå, på kjøkkenstolen.

Tålmodige Totus  venter på at Burma  skal bli ferdig.

Ja! Det ble igjen litt!

Publisert

Søndag 12.04.26

Bilde-collage av kagtten Phoenix fra kattunge til voksen

Phoenix ❤️ fikk et fantastisk hjem for 10 år siden. Vi er så glade for at vi hadde mulighet til å sørge for at han fikk det, den gangen utsiktene hans ikke var så gode hvis han, søsknene og mamma’n hans ikke hadde fått komme til oss.

Phoenix

Vi har sagt det før, og vi kommer forhåpentligvis til å si det igjen – noe av det hyggeligste som fins er å få en liten hilsen fra tidligere Nesoddkatter. I går fikk vi nettopp det fra mamma’n til Phoenix, som adopterte ham som liten, laaangt der tilbake i 2016.
Se så fin han er, da! Han var smellvakker som kattunge, og er akkurat like smellvakker som voksen. Mamma’n hans skriver bl a: «Jeg tror vi var en match made in heaven 🤍😊 Han er min lille engel, og han er en skikkelig livsnyter»
 
Vi tror hun har helt rett.

Rottegift

Langt mindre hyggelig er det at det fremdeles er lov å legge ut rottegift. Riktignok er reglene skjerpet, både mht hva slags gift som er lov å bruke, og hvem som har lov til å legge ut. Privatpersoner har ikke lov! Kommuner og profesjonelle skadedyrbekjempere, derimot, har dessverre fremdeles lov.
 
Grunnen til at vi tar opp dette i dag, er en post på Nesoddkatten – åpent forum med spørsmål om dette. Kommunen har nemlig lagt ut rottegift i Høgtunveien på Fjellstrand. En beboer i området er bekymret, og det med rette. For på tross av de nye restriksjonene kan det fremdeles være farlig for katter. De kan fremdeles bli syke eller dø av sekundærforgiftning – altså av å spise en mus som har spist rottegift.
 
Damen som postet innlegget fikk ikke tak i noen i kommunen før helga men skriver at hun vil prøve igjen på mandag. Enn så lenge vil vi bare oppfordre folk i området til å passe veldig godt på kattene sine, og ha svært lav terskel for å ringe vet. dersom katten virker dårlig på noen måte.
 
Her er hva Miljødirektoratet har av info om rottegift:

Nå blir det bro

I februar postet vi et manipulert bilde av en fancy bro mellom de 2 kattegårdene vi har i tilknytning til skribenthuset. Den gangen var det en vårdrøm, nå blir det virkelig! I forgårs kom nemlig vår eminente kattegårdssnekker på befaring. I går startet han jobben, som dere ser på det høyst virkelige bildet vi poster i dag.
 
Han har noen andre ting å holde på med også, så vi vet ikke helt når den blir ferdig, men det blir i alle fall om ikke så altfor lenge. Vi gleder oss veldig til å kunne slippe de heldige kattene oppå der! De kommer til å elske det, det er vi dønn sikre på. Et par av frokostspiserne på videosnutten nedenfor er blant de sju kattene som blir «kattene på broen».
 
God søndagskveld!
Bilde av påb egynt gangbro for katter
Burma ❤️ lurer litt på hva som skjer. Han kommer til å bli kjempefornøyd når han skjønner det!

Dette var andre tredjedel av frokostserveringen en av soldagene i uka som gikk. LilleVill  oppå bordet bor i skribenthuset, og er frittgående. Burma  og Totus bor i det lille kattehuset vårt, og er frittgående med restriksjoner av og til, om man kan si det sånn. De kommer til å få tilgang til den nye broa mellom kattegårdene etter hvert. De første som får det blir de fem som bor i en egen del av skribenthuset uten andre utemuligheter enn den lille kattegården – foreløpig.

Publisert

Søndag 29.03.26

Katten Houdini ute i hagen sin

Houdini ❤️

Etterlengtet gjennombrudd

En av dagens videosnutter viser det som fortoner seg som et nydelig og etterlengtet gjennombrudd for oss som kjenner omstendighetene rundt det. Andre som driver i samme «bransje» som oss, vil så absolutt kunne relatere til den enorme gleden vi kjenner. For uinnvidde virker nok nevnte video å være hyggelig nok, men utpreget dagligdags. Det er jo bare en trøtt katt som får kos, lizm…
 
Men saken er den at Mio, som blir to år 10 mai, altså har brukt nesten to år på å våge å bli tatt på av fostermor – som han har kjent siden han bare var halvannen uke gammel. Han er en av fire brødre, der Mingus var den første som ble trygg på mennesker og deretter Mikki. De trives som bare det i sine respektive hjem, som de har bodd i lenge nå. Mio og broren Melvin bor fremdeles i barndomshjemmet, sammen med ni andre, deriblant mamma Mia.

Det tok nesten to år 🙏🏼 Men det er så innmari verdt det for Mio ❤️ er en så innmari trygg og god katt i seg selv! Og nå også med fostermor.

Melvin ❤️ og B. Miraculix ❤️ har funnet en ny lekeplass.

Kattunger født av ferale og redde mødre

Selv om det tar mye lenger tid å trygge og sosialisere kattunger som er født av ferale og redde mødre hvis man lar dem forbli sammen med mamma’n sin til de er minst ca 3 måneder gamle, så velger vi likevel det. Vi kunne tatt ungene fra mødrene lenge før for en lettere sosialiseringsprosess for oss, men det strider mot det etiske kompasset vårt, så vi gjør det ikke. Kattunger er veldig glade i mammaene sine veldig lenge! Av og til kan det da ta fryktelig lang tid før de tør å bli tatt på, men det er bare SÅ verdt det når det endelig skjer.

Nesoddkattens påskenøtt

Sølvistan, barndomshjemmet til Mio, er ett av de 3 største fosterhjemmene våre, og dermed et sted dere har sett mange bilder fra. Hva passer vel bedre da enn å bruke en annen video vi fikk tilsendt derfra i går som «påskenøtt»:
 
Hvor mange katter ser du på videoen?
Hvor mange av dem klarer du å identifisere ved navn?
 
Svar i kommentarfeltet hvis du vil være med. Vi skal se om ikke vi kan komme opp med noen premier neste søndag, altså selveste påskedag.

Nesoddkattens påskenøtt 2026: Hvor mange katter ser du her? Hvor mange kjenner du navnet på?

God påske!

I år blir det fem nåværende og en tidligere Nesoddkatt som får æren av å ønske dere gode påskedager, på vegne av oss alle; Houdini, Bassamio, Nimh, Emrik, Mir Alfred og Simone. Det er vanskelig å se dem uten at smilemusklene aktiveres. De har det nemlig så fint, alle sammen, og det hadde de på ingen måte hatt hvis vi ikke hadde hjulpet dem.
 
God Palmesøndagskveld og god påske!
Katten Houdini ute i hagen sin
Houdini ❤️
Katten Bassamio ute blant fine krokuser
Bassamio ❤️
Katten Nimh har krøllet seg sammen oppe i et påskeegg
- Du kan bare glemme å bruke dette påskeegget til noe annet enn meg, mamma. Jeg liker det veldig godt! Kjærlig hilsen Nimh ❤️
Katten Emrik med potene godt krøllet om en gul and
Emrik ❤️ er ikke egentlig veldig interessert i å dele den fine gule anda med søsteren sin. - Da gidder jeg ikke bli med på bildet!!! Hilsen Emma ❤️ (for anledningen uten «kjærlig»)
Katten Mir Alfred sitter øverst på utetrappen sin
Mir Alfred ❤️
Bildecollage av katten Simone
Simone ❤️ Det mangler visst et «jeg.» på slutten av den første teksten. Unnskyld!