Onsdag 06.05.26

Fire katter som ligger og koser seg på en plen.

Denne lille gjengen er bare noen av våre mange katter som er supertakknemlige for å ha et hjem der de er elsket og blir ivaretatt på beste vis. Det har de nemlig ikke alltid hatt.

Nyheten er ikke helt ny lenger, men ikke desto mindre: EU vedtok nylig obligatorisk ID merking av både hunder og katter, og som følge av EØS avtalen må også Norge implementere dette. Dessverre kommer loven, som ikke vil tre i kraft før tidligst i 2028, med en vond bismak: Loven skal ikke gjelde for gårdskatter.

Bare en gårdskatt?

Formålet med loven er å bidra til bedre dyrevelferd ved å regulere oppdrett, enten kattungene skal selges eller gis bort. Unntatt altså for gårdskatter.
 
«Om bondekatten får unger som blir på gården, behøver småpusene ikke merkes. Pusepatruljen på bygda kan altså fortsette sitt arbeid som skadedyrbekjempere, i en slags paramilitær styrke på utsiden av alle registre.»
VG, 30.04.26, i en artikkel som dessverre på ingen måte problematiserer unntaket. https://www.vg.no/…/eu-og-id-merking-av-katt-naa-blir…
 
I praksis betyr dette at det ikke blir snev av bedring for de mest utsatte kattene, de som har aller høyest risiko for å havne i det store antallet av hjemløse. (Det anslås at det er 50-100.000 hjemløse katter i Norge.) Disse kattene, som svært få mennesker ser – fordi de ikke vil se, fordi det er altfor ubehagelig å ta innover seg hvilke enorme lidelser mange av disse kattene gjennomgår.
 
Men vi ser dem, i alle fall en del av dem. Vi, i denne sammenhengen, er Nesoddkatten og de mange andre små og store dyrebeskyttelsene rundt om i landet som jobber fletta av oss 24/7 – gratis – for å prøve å begrense skadene etter det elendige katteholdet til folk som ikke kunne brydd seg mindre om hva som skjer med kattene deres.
 
Hvis noen fornemmer at skribenten ikke er helt i godlune i skrivende stund, er det riktig oppfattet. Jeg er ordentlig forbanna, faktisk. Hvorfor er «gårdskatter» mindre verdt enn katter som bor i hus eller leiligheter? Hvorfor skal bønder slippe unna med dårligere dyrevelferd for kattene sine enn bakere, lærere, ingeniører, butikkmedarbeidere og alle andre yrkesgrupper? Kommer et småbruk til å telle som en gård? Hva med et hus med litt stor grønnsakshage og noen høner?
 
Jeg kan ikke fatte og begripe at det skal være så vanskelig å vedta en lov som I PRAKSIS pålegger folk å ta vare på kattene sine. Lov om dyrevelferd holder ikke, det ser jo vi som jobber med dette år ut og år inn. Hvis SAMTLIGE katter hadde påbud om chipmerking, ville eiere som unnlot å gjøre det ikke ha noe de skulle sagt om katten deres ble tatt inn av en organisasjon som så at den trengte hjelp. Det ville gjort jobben vår svært mye mindre vanskelig.
 
Det finnes likevel et håp. Når loven innføres i Norge har vi ikke anledning til å være «mildere» i vår tolkning av den. Vi har imidlertid lov til å være strengere. Jeg håper inderlig at alle de store og små aktørene på området – Mattilsynet, Veterinærforeningen, Noah, Dyrebeskyttelsen Norge, vi og alle de andre – holder ut og klarer å lobbe fram en bedre nasjonal lov.
 
Det har pus fortjent, uansett hvor den hører til. Virkelig.
 
Del gjerne! Og ha en god onsdagskveld.
Nesoddkattens logo

Visjon

Alle katter på Nesoddhalvøya lever gode liv.

Bidra gjerne

SMS «grasrotandelen 922403929» til 60000

Følg oss på Facebook

Døgnåpne klinikker

Flere søndagsposter

Katten Krempus som har fått barbering over alt

Søndag 31.05.26

Krempus  installert i hundeburhybel hos Houdini  Dagens lesning er om tre nye katter og en veldig hyggelig donasjon. Vi starter så klart med det aller

Les mer »
Kattekroken er pyntet med flagg i anledning nasjonaldagen

Søndag 17.05.26

Gratulerer med dagen fra alle Nesoddkatter! Hurra for 17. mai! Gratulerer med dagen, alle folk og dyr! – Hva er det for slags pinne du

Les mer »

Kontakt oss

post@nesoddkatten.no

Tlf.: 403 00 188