Mandag 25.05.26

Katten TomTom ligger flat på bunnen av transportbur

Det var en nokså flat og liten TomTom  som gløttet ut av buret da han var ferdig hos vet’en.

Vi har litt av hvert i dag. Bitt, fangst, allergi, fyrverkeri og heldigvis også bare helt vanlig kjempepen og kos. Det siste er det Simone, Houdini og Kokos & Koksi som står for, hhv i et par av bildene og noen av videosnuttene.

Totus & TomTom

Disse finingene, som begge holder til i Skribenthuset, var hos vet’en på tirsdag. Totus skulle bare ta blodprøve for å sjekke om hun har riktig dose Apelka mot det litt forhøyede stoffskiftet sitt. Det hadde hun, så alt er fint med henne. Dermed fortsetter vi med Apelka «business as usual» som betyr 1.25 mg morgen og kveld i denne frøknas tilfelle.
 
TomTom stakkars, hadde blitt bitt – igjen. Tror det er tredje gangen «den assosierte» katten vår har bitt ham i rompa. Vet’en kunne konstatere at det var ganske store sårlommer og at blodprøven fortalte om tegn til betennelse, noe økt protein og mild anemi. Trolig skyldes dette bittet.
 
TomTom har dermed hatt husarrest siden, med antibiotika, smertestillende og daglig rens av såret, etterfulgt av honningsalve. Og – så klart – godis som premie etter hver rens. Såpass må det være for vår tålmodige gutt. Vi bestemte oss for å la ham prøve å slippe lampeskjerm, hvilket heldigvis også har gått bra. I morgen er siste dag med medisin.
Katten TomTom sitter på en benk ved vinduet
Vel hjemme igjen tar TomTom situasjonen med imponerende fatning.
Katten TomTom sitter på en benk og vasker pelsen sin
Det er vel bare å holde seg i orden …
Katten TomTom har lagt seg på benken for å hvile
… og hvile. Lurt!

Burma

Et bitt kommer sjelden alene, virker det som. I går så vi nemlig tannavtrykk på rompa til Burma også… Forrige gang var i november i fjor, da skribenten var bortreist nesten hele måneden. Da gikk det seg fint til med sårstell, lampeskjerm og husarrest. Vi starter med å prøve det nå også, men trekker fra lampeskjermen og legger til smertestillende. Er det ikke nok, blir det en tur til vet’en på ham også.
 
Bildet viser bittmerket i katten Burmas rompe
Her, bittmerkene til Burma ❤️

Krempus

Den skal nok få et ordentlig navn etter hvert, men foreløpig får Krempus duge, eller Den tohalede katten, som vi har kalt den siden vi ble varslet om den. Den flotte pusen har nemlig en lang pelstove som har løsnet, og som ser ut som en ekstra hale.
 
På tross av den flokete og vonde pelsen kan vi ikke skjønne annet enn at noen må savne denne fine pusen. Den virker i alle fall å ha vært vant til folk en gang. Vi tok den i felle på lørdag, og foreløpig har den fått midlertidig asyl i et fosterhjem som også har akuttberedskap. I morgen skal den få komme seg til vet’en for å få helsesjekk og pelsstell. Da vet vi litt mer om den, og vil begynne å søke etter eier.
Innfanget katt ligger i transportbur
Krempusen ❤️ tar den nye situasjonen med fatning, og håper nok å få hjelp med pelsen, som ikke ser på langt nær så ille ut her, som den er i virkeligheten. I morgen skjer det.

Svartepus og Rødpus

Vi ble også bedt om hjelp med en svart katt på Fagerstrand nylig. Den kunne så absolutt se ut som om den trengte hjelp. Da den ble tatt inn, viste det seg heldigvis at den var chip’et – og videre at pus var gammel, men har et hjem der den blir godt ivaretatt, bl a med regelmessig oppfølging av veterinær. Sånt varmer.
 
I går kveld var planen å ta inn en rødpus, men så viste det seg dessverre at fella vår hadde blitt utsatt for fukt, og dermed ikke virket. Nå er ny felle på plass, så får vi håpe på bedre lykke i kveld.

Krempusen  skvatt da lemmen falt ned, men roet seg raskt da det ble lagt et teppe over fella.❤️

Allergiforedrag

Det er ikke helt uvanlig at mennesker har ulike allergier, og dessverre gjelder det samme for dyr. Det kan være fryktelig slitsomt for både katt og eier.
 
Nå på onsdag, 27 mai kl 17-20 på Tangen Dyrebutikk, skal det være et arrangement om allergi hos både katter og hunder. Det er i regi av dyrebutikken og Eukanuba Norge, som kan skilte med veterinær Inger-Elisabeth Abelsen som foredragsholder. Hun har mange års erfaring fra smådyrpraksis med særlig interesse for allergi, dermatologi og dyrevelferd, og jobber nå i Nextmune, et firma som spesialiserer seg nettopp på allergi.
 
Det koster 100 kr å delta – og vi er både rørt og takknemlige for at samtlige hundrelapper skal gå uavkortet til oss og vårt arbeid. Tusen, tusen takk! ❤️
 
Skribenten er dessverre på jobb onsdag kveld, men oppfordrer alle som kan til å møte opp. Det blir helt sikkert både interessant og veldig lærerikt.
 
Her er link til arrangementet:

Fyrverkeriseier

Mange organisasjoner har jobbet i mange år for å få på plass et forbud mot privat oppskytning av fyrverkeri. Endelig lyktes det! I alle fall delvis. Det har riktig nok ikke blitt vedtatt noe nasjonalt forbud, men et flertall på Stortinget har nå vedtatt at kommunene skal få anledning til å forby privat oppskytning. Da er det opp til oss, og alle andre lokale organisasjoner og privatpersoner, å jobbe for at våre kommuner gjør nettopp det.
 
I Nesoddkatten har vi startet fintenkingen på hva som kan være en god strategi her hos oss, og kommer tilbake til dette når vi har landet en idé eller flere. Enn så lenge deler vi noen lenker til glade forkjempere for en viktig sak:
 
Puh. Det var visst det grøvste. Da gjenstår bare å ønske alle en god 2. pinsedagskveld!
Katten Simone ligger på hylle blant sommerblomster
Simone ❤️ er så vakker mellom blomstene på rekka si at hun må få bli med i dag også, syns vi.

Dagens Houdini  For et år siden var han livredd folk. Hvem skulle trodd? Sånn går det når en hjemløs stakkar de fleste bare syns er irriterende, får et hjem med gode folk. Han blir verdens fineste og høyt elskede bestevenn og familiemedlem.❤️

 

Katten Kokos troner på den nye gangbroen mellom kattegård og skribenthuset
Kokos ❤️ og gjengen har fått bro! Gjett hvem som er helt klar for å bli dronninga av den!?

Det var superstas å kunne åpne den nye broa! Beklager den litt intense skribentkjatringa…. Ble litt i overkant ivrig 😅

De elsker den nye broa! ❤️

Nesoddkattens logo

Visjon

Alle katter på Nesoddhalvøya lever gode liv.

Bidra gjerne

SMS «grasrotandelen 922403929» til 60000

Følg oss på Facebook

Døgnåpne klinikker

Flere søndagsposter

Katten Krempus som har fått barbering over alt

Søndag 31.05.26

Krempus  installert i hundeburhybel hos Houdini  Dagens lesning er om tre nye katter og en veldig hyggelig donasjon. Vi starter så klart med det aller

Les mer »
Kattekroken er pyntet med flagg i anledning nasjonaldagen

Søndag 17.05.26

Gratulerer med dagen fra alle Nesoddkatter! Hurra for 17. mai! Gratulerer med dagen, alle folk og dyr! – Hva er det for slags pinne du

Les mer »
Katt ligger og koser seg på terrassen.

Søndag 10.05.26

Staselige Houdini  får innlede dagens lille bildedryss av katter som er akkurat der de skal være. Jeg fikk en telefon for et par dager siden, som

Les mer »

Kontakt oss

post@nesoddkatten.no

Tlf.: 403 00 188